Branża retail przechodzi olbrzymią przemianę. Obecnie liderzy rynku wchodzą w fazę click-and-mortar, czyli włączania innowacji i nowych technologii w kluczowe działania strategiczne. Integracja działań w obszarze cyfrowym i rzeczywistym pozwala na stworzenie spersonalizowanego i wielokanałowego doświadczenia klienta.

Firmy coraz częściej sięgają po narzędzia z dziedziny nowych technologii oraz włączają innowacje
w kluczowe działania. Silnie do tej pory zaznaczona granica między światem cyfrowym i fizycznym zatarła się. Implementacja narzędzi cyfrowych jest naturalną konsekwencją oraz stanowi wielką szansę dla biznesu.

Aby sprostać oczekiwaniom klientów, firmy realizujące sprzedaż detaliczną wprowadzają zaawansowane technologie do fizycznych sklepów. Integrated Solutions (część Orange Polska) zaoferował sieci sklepów Aelia (część Lagardère Duty Free) usługę Digital Signage as a Service (DSaaS), która pozwala na wyświetlanie dynamicznej treści reklamowej lub informacyjnej, precyzyjnie dopasowanej do profilu odbiorcy. Efekty? Badania Orange Polska wskazują wzrost satysfakcji klientów o 8%.

W ofercie integratora są także systemy analityki ruchu. Pozwalają one mierzyć między innymi maksymalną liczbę osób w sklepie w jednym momencie oraz umożliwiają podział wchodzących na dorosłych i dzieci. Dzięki technologii dowiemy się, jaki jest czas trwania poszczególnych zdarzeń obsługowych. Poznamy liczbę osób oraz czas oczekiwania w kolejce do kasy czy udział danej strefy w stosunku do całego sklepu. Według badań Orange Polska narzędzia te zwiększają sprzedaż aż do 12%.

Błyskawiczne zakupy – czy to możliwe?

Kolejnym sposobem na uatrakcyjnienie doświadczenia klientów jest użycie w sklepach narzędzi umożliwiających szybkie zakupy, tzw. flash shopping. Za pomocą aplikacji mobilnej do zakupów, powiązanej z systemem handlowym, klient może dodać produkty do koszyka i błyskawicznie sfinalizować transakcję samodzielnie. Mobilne płatności w prosty sposób rozwiązują problem kolejek. Korzysta nie tylko klient – sieci detaliczne mogą analizować zachowania klientów oraz ich zakupy, aby jeszcze precyzyjniej tworzyć szyte na miarę oferty. Czas skraca się, przez co koszt obsługi ulega zmniejszeniu. Dowiedz się więcej, jak cyfrowa transformacja zaciera granice między sprzedażą tradycyjną a e-handlem – przeczytaj artykuł Bożeny Leśniewskiej, wiceprezesa zarządu Orange Polska.

Mniejsze sklepy, lokalne punkty zwrotu towaru i dostawa w tym samym dniu. Podczas gdy model „big box” traci grunt, handel elektroniczny, a zwłaszcza oferowanie możliwości składania zamówień online, wciąż rośnie. Przynosi zarówno wyzwania, jak i możliwości związane z logistyką i dostawą.

W 2017 r. wielu konsumentów otrzyma pierwszą dostawę w tym samym dniu, niezależnie od tego, czy jest w domu, w pracy czy w wybranym przez siebie miejscu. Wiele sklepów będzie prowadziło działalność z mniejszych pomieszczeń, które będą służyć jako salony wystawowe, przymierzalnie (z wykorzystaniem AR lub VR) czy punkty zwrotów. Klienci będą mogli zamówić produkt, tuż po dokładnym obejrzeniu i dotknięciu go.

Bierz przykład z najlepszych – zobacz jak wygląda nowoczesny e-commerce w praktyce

Amazon Key to bezpłatna dostawa do domu dla członków programu PrimeOferta jest dostępna w 37 miastach na terenie Stanów Zjednoczonych. W Kanadzie dostawa w tym samym dniu jest już dostępna w Toronto i Vancouver.
Walmart inwestuje w mniejsze sklepy, aby zwiększyć zasięg. Te sklepy mogą stać się punktami odbioru dla zakupów online, gdzie klienci mogliby również odebrać codzienne produkty, takie jak papierowe ręczniki, płyn do mycia czy produkty spożywcze itd.

Czeski detalista Zoot dostarcza przedmioty zakupione online do fizycznych lokalizacji w ciągu kilku godzin. Konsumenci mogą przymierzać ubrania i zachowywać tylko te, które im odpowiadają. Zobacz, dlaczego nadszedł czas na zmianę modeli biznesowych i jak realizacja elastycznej dostawy i zwrotów może zaważyć na losie firmy.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn