Wiele urządzeń kojarzonych z Internetem rzeczy IoT (Internet of Things) – jak sieciowe termostaty, samochody, urządzenia domowe czy opaski sportowe – ma konsumenckie zastosowania. Jednakże technologia IoT będzie mieć większy wpływ na przedsiębiorstwa niż na konsumentów.

9 obszarów, w których IoT zmieni technologie w firmach

Według różnych szacunków, każdego dnia do sieci podłączanych jest od 2,4 mln (Cisco) do 5,5 mln (Gartner) nowych urządzeń. Według Gartnera, pod koniec 2016 r. Internet składał się z 6,4 mld urządzeń, o 30% więcej niż w 2015 r. Gartner szacował też, że w 2016 r. przedsiębiorstwa wydadzą 868 mld USD na urządzenia końcowe IoT. Konsumenci na ten sam cel wydadzą 546 mld USD.

Ponieważ IoT wciąż jest w „wieku dziecięcym”, większość firmy na razie bada, jaki może zrobić z niego użytek. Temat ten jest powszechnie dyskutowany, ale organizacje wciąż nie dysponują wiedzą, jak IoT może faktycznie zmienić ich funkcjonowanie.

Dla firmowych działów IT Internet Rzeczy oznacza szereg wyzwań. Będą musiały zmierzyć się m.in. z wdrażaniem i zarządzaniem sensorami oraz bramkami IoT. Konieczne będzie opracowanie i obsługa szeregu aplikacji IoT przeznaczonych dla konkretnych zastosowań. Poniżej opisujemy dziewięć z nich.

1. Usieciowione linie produkcyjne

Eksperci spodziewają się, że IoT będzie miało duży wpływ na procesy produkcyjne. Niektórzy mówią wręcz o kolejne rewolucji Przemysłu 4.0. Nowa technologia umożliwia śledzenie każdego kroku na linii produkcyjnej i każdego, pojedynczego, wytworzonego przedmiotu. Dodatkowo automatyzacja umożliwi personalizację produktów w znacznie większym stopniu niż obecnie. Zanim jednak inteligentne technologie produkcyjne trafią do fabryk, przedsiębiorstwa muszą odświeżyć systemy do zbierania i analizowania nowych danych.

2. Śledzenie zasobów

Kolejną kluczową aplikacją IoT będzie śledzenie zasobów. Szereg producentów oferuje sensory umożliwiające monitorowanie dowolnych obiektów: samochodów, towaru w magazynach i sklepach, urządzeń przemysłowych, dostaw i wielu innych. Do tego potrzebne będą też systemy agregujące dane z sensorów i generujące raporty.

3. Reklama i marketing wsparty IoT

Marketerom czujniki umieszczone w sprzedawanych produktach mogą dostarczyć masę informacji o tym, jak z tych produktów korzystają użytkownicy. Dotyczy to np. takich informacji, jak to o jakich porach dnia są używane, jak często, jak długo są włączone i kiedy się psują. Takie dane można wykorzystać do poprawy jakości obsługi klienta, udoskonalenia produktów i tworzenia bardziej skutecznych reklam. Poza tym niektórzy detaliści eksperymentują z nadajnikami umieszczanymi w sklepach (beacony), które umożliwiają śledzenie ruchu klientów i wysyłanie do ich smartfonów profilowanych reklam.

4. Inteligentne biuro

Wiele dyskusji o IoT koncentruje się na inteligentnym domie. Ale również w biurach można budować inteligentne rozwiązania. Przykładowo, można wdrożyć czujniki śledzące, w których częściach budynku znajdują się pracownicy. Te informacje można następnie wykorzystać do regulacji oświetlenia i ogrzewania czy analizowania, jak dużo powierzchni biurowej jest potrzebne. Podobne technologie pomagają detalistom w zdobywaniu wiedzy na temat klientów odwiedzających ich sklepy.

5. Inteligentne użycie energii

Rachunki za prąd – szczególnie w firmach produkcyjnych czy posiadających duże centra danych – to poważny wydatek. Dlatego nie powinno zaskakiwać, że inteligentne liczniki to jedne z najpopularniejszych urządzeń IoT. Do końca 2015 r. zainstalowano ich 454 mln. Do 2020 r. ta liczba ma się podwoić do ok. 900 mln. Oprócz inteligentnych liczników firmy mogą wdrażać też inne czujniki służce do efektywniejszego korzystania z energii. W centrum danych czujniki temperatury umożliwiają np. precyzyjne sterowanie chłodzeniem. Efektem jest ograniczenie zużycia prądu.

6. Smart transport

Z punktu widzenia konsumentów jedną z najbardziej ekscytujących rzeczy są podłączone do sieci samochody. Co więcej, z czasem będą to coraz częściej autonomiczne pojazdy, wykorzystywane również przez firmy do transportu towarów. Zanim jednak samodzielnie jeżdżące pojazdy staną się rzeczywistością, firmy będą mogły podłączyć flotę samochodową do Internetu. Dzięki temu będą mogły lepiej śledzić nie tylko, gdzie się znajdują i jaką trasę pokonały, ale także aby monitorować szereg parametrów (ciśnienie w oponach, temperaturę opon). Umożliwia to wczesne wykrywanie awarii. Firmy logistyczne, dostawcy usług, dystrybutorzy, detaliści i szereg innych firm zaczną zbierać dane o pojazdach i analizować je, aby obniżyć koszty transportu.

7. Ekspansja sieci

Wraz z wdrażaniem aplikacji IoT firmy będą montować duże ilości czujników i urządzeń IoT, które zostaną podłączone do sieci. Będzie temu towarzyszyć gwałtowny wzrost ilości przesyłanych danych. To oznacza, że firmy muszą rozbudować sieci. Wiele z nich będzie zmuszonych do zakupu nowych urządzeń sieciowych, a być może także do zatrudnienia dodatkowych administratorów do zarządzania tym sprzętem.

8. Więcej danych i analityki

Nie tylko sieci, ale również pamięci masowe będą wymagać rozbudowy, aby umożliwić wydajne działanie systemów analitycznych Big Data. W wielu przypadkach będzie to inwestycja w rozwiązania analityczne następnej generacji, oferujące funkcje uczenia maszynowego czy przetwarzania kognitywnego. Rzeczywista wartość rozwiązań IoT będzie bowiem wynikać nie ze sprzętu podłączonego do sieci, lecz z generowanych danych. Aby jednak wydobyć informacje z tych danych, niezbędne będą systemy analityczne wyposażone właśnie w takie możliwości.

9. Bezpieczeństwo IoT

Bezpieczeństwo to jedno z głównych pytań w przypadku wdrożeń IoT. Organizacje wciąż szukają sposobów, jak zabezpieczyć wszystkie urządzenia, czujniki i dane w Internecie Rzeczy. Szacując liczbę podłączonych urządzeń i wielkość rynku bezpieczeństwa IoT, można zauważyć, że zabezpieczenie jednego urządzenia będzie kosztować ok. 1 USD. To oszacowanie pozwala łatwo określić przybliżone koszty zabezpieczenia wdrożeń IoT. Jednak koszty włamań z powodu niewystarczającego bezpieczeństwa mogą szybko przekroczyć całkowite koszty wdrożenia IoT.

Podziel się na:
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn